среда, 22 апреля 2020 г.


Культурне життя в Україні
у 2 половині 1940-х – на початку 1950-х.



Викладач  
Сергеєва С.М.
Предмет
Історія України. 1 курс. Група 1-А/л; 1-А/с.
Дата
23.04.2020 / 30.04.2020
Тема
Культурне життя в Україні
у 2 половині 1940-х – на початку 1950-х.


СХЕМА ДИСТАНЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ
Тема:
Культурне життя в Україні
у 2 половині 1940-х – на початку 1950-х.

Відновлення освіти – починається відразу після звільнення території.
Проблеми освіти:
1.      Не вистачало шкільних приміщень, обладнання, письмового приладдя.
2.      Школи працювали у 2-3 зміни
3.      Фінансування за залишковим принципом
4.      Нестача кваліфікованих учителів
5.      Шкільні класи переповнені (навчаються діти і ті, хто в роки окупації не мав змоги навчатися)

Відновлення освіти:
1.      Метод народної будови – безоплатна праця на будівництві та ремонті шкіл, залучали і дорослих і підлітків.
2.      До 1950р. – відновили довоєнну мережу шкіл
3.      1953р. – запровадили обов’язкову семирічну освіту
4.      1950-51 н.р. – лише 16% учителів мали вищу освіту.
5.      Русифікація освіти
6.      Мережа шкіл для робочої та сільської молоді (Вечірні та заочні школи при підприємствах)
7.      Ліквідація неписемності дорослого населення в Західній Україні.
8.      Відбудова закладів вищої освіти, відкриття нових, зростає кількість студентів.
9.      Відкриваються нові факультети (задоволення потреб нових галузей науки і техніки)
10.  Заідеологізованість освіти ( виховували ідейних борців за комуністичні ідеали), у вузах запровадили марксизм-ленінізм.

Наука.
Головна наукова установа – АН УРСР, очолював О.Палладін (вчений-біолог)
1945р. – працює 83% довоєнної кількості наукових установ.
1947р. – створено Інститут теплоенергії ; Інститут електротехніки
1949р. – Інститут використання газу в комунальному господарстві та промисловості.
Досягнення:
1946р.  – запущено перший експериментальний атомний реактор

Кінець 1940-х рр. – створено першу  в СРСР малу електронно-обчислювану машину (МЕОМ)
Наукова школа електрозварювання на чолі – Є. Патон. Удосконалили та запровадили у практику автомати зварювання металу. Що давало можливість швидко відновлювати мости та будувати нові. Використано при будівництві газопроводу Дашава-Київ тощо.
Нова технологія виплавки сталі дала можливість збільшити випуск сталі на 10% без додаткових капіталовкладень

Медицина:
Стражеско М. – терапевтична школа, відома у світі.
Філатов В. – офтальмолог світового рівня.
Інші

Суспільні науки – обслуговували комуністичну ідеологію.

Репресії в галузі науки.
Лисенківщина   політична кампанія з переслідування і шельмування групи генетиків, заперечення генетики (вейсманізму-морганізму[ru]) і тимчасової заборони генетичних досліджень в СРСР (при тому, що Інститут генетики продовжував існувати). Отримала свою популярну назву за прізвищем Т. Д. Лисенка, який став символом кампанії. Кампанія розгорталась у наукових біологічних колах приблизно з середини 1930-х рр. до першої половини 1960-х рр. років. Її організаторами були партійні і державні діячі, а також діячі в галузі біології (видну роль, крім Т. Д. Лисенка, зіграв І.І. Презент) та інші.
У переносному значенні термін лисенківщина може використовуватися для позначення будь-якого адміністративного переслідування вчених за їх «політично некоректні» наукові погляди
1948р. – звільнено 127 викладачів вищої освіти, в тому числі 66 професорів. Вітчизняна біологія опинилась в ізоляції від світових досягнень, почалось відставання в галузі фундаментальної біології, в практиці с/г  і медицині

Література і мистецтво.
«Ждановщина» — це ідеологічна кампанія в СРСР, розгорнута у 1946- 1949 рр. у галузі науки, літератури, культури та мистецтва, в ході якої були піддані нищівній критиці діяльність інститутів історії України та історії української літератури, творчих спілок, редакцій газет і журналів, видатних діячів української культури — письменників, композиторів, режисерів тощо. Наступ сталінізму очолив секретар ЦК ВКП(б)  А. Жданов 
Мета ждановщини в Україні — посилення контролю над творчими процесами в галузі культури, придушення національно-визвольного руху та будь-яких проявів української самостійницької ідеї. 
Наслідки: 
Ø  придушення паростків відродження української культури після війни;
Ø  гальмування, розвитку науки, літератури і мистецтва в країні;
Ø  обмеження свободи творчості;
Ø  перетворення літературної критики на засіб утримання митців у рамках офіційної ідеології;
Ø  ізоляція від надбань західної культури.
 Нещадної критики зазнали твори укр. літераторів Ю. Яновського , А. Малишка, О. Довженка.
 Зазнали утисків відомі вчені-генетики: М. Гришко, С. Гершензон, І. Поляков та Л. Делоне.
Зазнав переслідувань В. Сосюра за вірш «Любіть Україну».
 Проте навіть за таких складних умов з’явились твори, які визнанні у суспільстві та увійшли до Світової скарбниці:
Ø  О.Гончар «Прапороносці», «Земля гуде»
Ø  Ю.Яновський «Київські оповідання»
Ø  М.Стельмах «Велика рідня»
Ø  М.Рильський «Троянди і виноград» (збірка поезій)
Ø  А.Малишко «Чотири літа», «За синім морем» (збірки поезій)
Ø  Остап Вишня гуморески
Ø  Тощо.
Історичні романи:
Ø  П.Панч роман «Запорожці» (події 1639-1648 рр.)
Ø  Н.Рибак роман «Переялавська рада»
Ø   інші.

1945р. – в Україні діє 103 театри.
Відоми актори Г.Юра, Б.Гмиря, Н.Гужвій інші.

Композитори: К.Данькевич, М.Вериківський, М.Колесса інші.
Музичні колективи:
Ø  Київська державна академічна капела «Думка»
Ø  Львівська державна хорова капела «Трембіта»
Ø  Державна капела бандуристів
Ø  Державний український народний хор під керівництвом Г.Верьовки та інші.
Образотворче мистецтво:
Ø  Головна тема – війна
Ø  Художники Овчинников , триптих «Бабин яр»
Ø  Л.Мучник , С.Бєсєдін інші.

Кіномистецтво
Діяли 3 кіностудії Ялтинська, Одеська, Київська.

Після війни – посилився ідеологічний тиск.

Причини посилення ідеологічного тиску
1.      «Холодна війна»
2.      Культурно-ідеологічна ізоляція від «буржуазного Заходу»
3.      Прагнення зміцнити  тоталітарний  ідеологічний контроль
4.      Бажання реанімувати образ зовнішнього ворога
5.      Нейтралізувати національно патріотично налаштовану інтелігенцію
Боротьба з космополітизмом ідеологічна кампанія боротьби з «безрідними космополітами» і чергова сталінська чистка в СРСР, яка розпочалась в березні 1947.
У січні 1948 секретар ЦК ВКП(б) А. Жданов на нараді діячів радянської музики в ЦК ВКП(б) увів до пропагандистського лексикону термін «безрідний космополіт». Невдовзі цей термін в радянському ідеологічному арсеналі змінив термін «антипатріотизм».
Й.Сталін тлумачив космополітизм передусім як поширення агресивного, спрямованого на глобальну гегемонію американського буржуазного націоналізму, як своєрідний інструмент ідеологічної й культурної експансії  США.

Найбільш поширеними репресивними заходами щодо космополітів були
моральні утиски, критика, звільнення з роботи, виключення з комуністичної партії, заборона друкуватися.
Разом з тим, боротьба з космополітизмом стала прелюдією широкомасштабного наступу на "єврейських буржуазних націоналістів". До кінця правління Й.Сталіна кілька десятків людей були страчені у справі Єврейського антифашистського комітету (див. Єврейський антифашистський комітет) і деяких ін. справах, сотні – відправлені в табори, тисячі – позбавлені роботи.
Отримавши бажаний для себе результат, зокрема сильний психологічний вплив на радянське єврейство, яке займало важливі позиції у сфері літератури, мистецтва, науки й освіти, влада почала згортати антикосмополітичну кампанію в пресі та ін. засобах масової інформації. З газет і радіо були зняті надмірно крикливі та войовничі публікації і передачі. У наступні роки атаки на "буржуазний космополітизм" час від часу відновлювалися, але вже не мали такого розмаху, як на поч. 1949р.
28 жовтня 1951р. у газеті «Правда» з'явилася редакційна стаття «Проти рецидивів антипатріотичних поглядів у літературній критиці», в якій містилися нові звинувачення на адресу деяких критиків. 
Останній сплеск кампанії спостерігався на поч. 1953, у період розслідування «справи лікарів». Після смерті Й.Сталіна кампанія була згорнута.
ЗАВДАННЯ:
1.      Прочитати підручник стор. 89 – 96https://pidruchnyk.com.ua/440-storya-ukrayini-pometun-gupan-11-klas.html
2.      Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=dA9Y-wVmXSk
3.      Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=zZzRP_9Iw_0
4.      Повторити тему «Україна в перші повоєнні роки 1945-1953 рр.»
5.      Підготуватися до тематичного тесту.
             Тест буде проводитися ОНЛАЙН. На наступному занятті всім бути ОНЛАЙН.

Комментариев нет:

Отправить комментарий