Культурне
життя в Україні
у 2 половині 1940-х – на початку 1950-х.
Викладач
|
Сергеєва
С.М.
|
Предмет
|
Історія
України. 1 курс. Група 1-А/л; 1-А/с.
|
Дата
|
23.04.2020
/ 30.04.2020
|
Тема
|
Культурне
життя в Україні
у 2
половині 1940-х – на початку 1950-х.
|
СХЕМА ДИСТАНЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ
Тема:
Культурне
життя в Україні
у 2 половині 1940-х – на початку 1950-х.
Відновлення освіти – починається відразу після звільнення території.
Проблеми освіти:
1. Не вистачало шкільних приміщень, обладнання, письмового
приладдя.
2. Школи працювали у 2-3 зміни
3. Фінансування за залишковим принципом
4. Нестача кваліфікованих учителів
5. Шкільні класи переповнені (навчаються діти і ті, хто в
роки окупації не мав змоги навчатися)
Відновлення освіти:
1. Метод народної будови – безоплатна праця на будівництві
та ремонті шкіл, залучали і дорослих і підлітків.
2. До 1950р. – відновили довоєнну мережу шкіл
3. 1953р. – запровадили обов’язкову семирічну освіту
4. 1950-51 н.р. – лише 16% учителів мали вищу освіту.
5. Русифікація освіти
6. Мережа шкіл для робочої та сільської молоді (Вечірні та
заочні школи при підприємствах)
7. Ліквідація неписемності дорослого населення в Західній
Україні.
8. Відбудова закладів вищої освіти, відкриття нових, зростає
кількість студентів.
9. Відкриваються нові факультети (задоволення потреб нових
галузей науки і техніки)
10. Заідеологізованість освіти ( виховували ідейних борців за
комуністичні ідеали), у вузах запровадили марксизм-ленінізм.
Наука.
Головна наукова
установа – АН УРСР, очолював
О.Палладін (вчений-біолог)
1945р. – працює 83% довоєнної кількості
наукових установ.
1947р. – створено Інститут
теплоенергії ; Інститут електротехніки
1949р.
– Інститут використання газу в комунальному господарстві та промисловості.
Досягнення:
1946р. – запущено перший експериментальний атомний
реактор
Кінець 1940-х рр. – створено першу
в СРСР малу електронно-обчислювану
машину (МЕОМ)
Наукова школа
електрозварювання на чолі – Є. Патон. Удосконалили та запровадили у практику
автомати зварювання металу. Що давало можливість швидко відновлювати мости та
будувати нові. Використано при будівництві газопроводу Дашава-Київ тощо.
Нова технологія
виплавки сталі дала можливість збільшити випуск сталі на 10% без додаткових
капіталовкладень
Медицина:
Стражеско М. –
терапевтична школа, відома у світі.
Філатов В. –
офтальмолог світового рівня.
Інші
Суспільні науки – обслуговували комуністичну ідеологію.
Репресії в галузі науки.
Лисенківщина — політична кампанія з переслідування і шельмування групи генетиків, заперечення генетики (вейсманізму-морганізму[ru]) і тимчасової заборони генетичних досліджень в СРСР (при тому, що Інститут генетики продовжував існувати). Отримала свою популярну назву за прізвищем Т. Д. Лисенка, який став символом кампанії.
Кампанія розгорталась у наукових біологічних колах приблизно з середини 1930-х рр. до
першої половини 1960-х рр. років. Її організаторами були партійні і державні
діячі, а також діячі в галузі біології (видну роль, крім Т. Д. Лисенка,
зіграв І.І. Презент) та інші.
У
переносному значенні термін лисенківщина може
використовуватися для позначення будь-якого адміністративного переслідування вчених за їх «політично
некоректні» наукові погляди
1948р. – звільнено 127 викладачів вищої освіти, в тому числі
66 професорів. Вітчизняна біологія опинилась в ізоляції від світових досягнень,
почалось відставання в галузі фундаментальної біології, в практиці с/г і медицині
Література і мистецтво.
«Ждановщина» — це ідеологічна кампанія в СРСР, розгорнута у
1946- 1949 рр. у галузі науки, літератури, культури та мистецтва, в ході якої
були піддані нищівній критиці діяльність інститутів історії України та історії
української літератури, творчих спілок, редакцій газет і журналів, видатних
діячів української культури — письменників, композиторів, режисерів тощо. Наступ
сталінізму очолив секретар ЦК ВКП(б) А.
Жданов
Мета ждановщини в Україні — посилення контролю над творчими
процесами в галузі культури, придушення національно-визвольного руху та
будь-яких проявів української самостійницької ідеї.
Наслідки:
Ø
придушення паростків відродження української
культури після війни;
Ø
гальмування, розвитку науки, літератури і мистецтва
в країні;
Ø
обмеження свободи творчості;
Ø
перетворення літературної критики на засіб
утримання митців у рамках офіційної ідеології;
Ø
ізоляція від надбань західної культури.
Нещадної критики зазнали твори укр.
літераторів Ю. Яновського , А. Малишка, О. Довженка.
Зазнали утисків відомі
вчені-генетики: М. Гришко, С. Гершензон, І. Поляков та Л. Делоне.
Зазнав переслідувань В. Сосюра за вірш «Любіть Україну».
Проте навіть за таких складних
умов з’явились твори, які визнанні у суспільстві та увійшли до Світової
скарбниці:
Ø
О.Гончар «Прапороносці», «Земля гуде»
Ø
Ю.Яновський «Київські оповідання»
Ø
М.Стельмах «Велика рідня»
Ø
М.Рильський «Троянди і виноград» (збірка поезій)
Ø
А.Малишко «Чотири літа», «За синім морем» (збірки
поезій)
Ø
Остап Вишня гуморески
Ø
Тощо.
Історичні романи:
Ø
П.Панч роман «Запорожці» (події 1639-1648 рр.)
Ø
Н.Рибак роман «Переялавська рада»
Ø
інші.
1945р. –
в Україні діє 103 театри.
Відоми актори
Г.Юра, Б.Гмиря, Н.Гужвій інші.
Композитори: К.Данькевич, М.Вериківський, М.Колесса інші.
Музичні колективи:
Ø
Київська державна академічна капела «Думка»
Ø
Львівська державна хорова капела «Трембіта»
Ø
Державна капела бандуристів
Ø
Державний український народний хор під керівництвом
Г.Верьовки та інші.
Образотворче мистецтво:
Ø
Головна тема – війна
Ø
Художники Овчинников , триптих «Бабин яр»
Ø
Л.Мучник , С.Бєсєдін інші.
Кіномистецтво
Діяли 3 кіностудії
Ялтинська, Одеська, Київська.
Після війни – посилився ідеологічний тиск.
Причини посилення ідеологічного тиску
1.
«Холодна
війна»
2.
Культурно-ідеологічна
ізоляція від «буржуазного Заходу»
3.
Прагнення
зміцнити тоталітарний ідеологічний контроль
4.
Бажання
реанімувати образ зовнішнього ворога
5.
Нейтралізувати
національно патріотично налаштовану інтелігенцію
Боротьба з космополітизмом – ідеологічна кампанія боротьби з
«безрідними космополітами» і чергова сталінська чистка в СРСР, яка розпочалась в березні
1947.
У січні 1948 секретар ЦК ВКП(б) А. Жданов на нараді діячів радянської
музики в ЦК ВКП(б) увів до пропагандистського лексикону термін «безрідний космополіт». Невдовзі цей термін
в радянському ідеологічному арсеналі змінив термін «антипатріотизм».
Й.Сталін тлумачив космополітизм передусім як поширення агресивного,
спрямованого на глобальну гегемонію американського буржуазного націоналізму, як
своєрідний інструмент ідеологічної й культурної експансії США.
Найбільш поширеними репресивними заходами щодо
космополітів були
моральні утиски, критика, звільнення з роботи, виключення з комуністичної партії, заборона друкуватися.
Разом з тим, боротьба з
космополітизмом стала прелюдією широкомасштабного наступу на "єврейських
буржуазних націоналістів". До кінця правління Й.Сталіна кілька десятків
людей були страчені у справі Єврейського
антифашистського комітету (див. Єврейський антифашистський комітет) і деяких ін. справах,
сотні – відправлені в табори, тисячі – позбавлені роботи.
Отримавши бажаний для себе
результат, зокрема сильний психологічний вплив на радянське єврейство, яке
займало важливі позиції у сфері літератури, мистецтва, науки й освіти, влада почала згортати антикосмополітичну
кампанію в пресі та ін. засобах масової інформації. З газет і радіо були зняті
надмірно крикливі та войовничі публікації і передачі. У наступні роки атаки на
"буржуазний космополітизм" час від часу відновлювалися, але вже не
мали такого розмаху, як на поч. 1949р.
28 жовтня 1951р. у газеті «Правда»
з'явилася редакційна стаття «Проти рецидивів антипатріотичних поглядів
у літературній критиці», в
якій містилися нові звинувачення на адресу деяких критиків.
Останній сплеск
кампанії спостерігався на поч. 1953, у період розслідування «справи лікарів». Після
смерті Й.Сталіна кампанія була згорнута.
ЗАВДАННЯ:
1.
Прочитати
підручник стор. 89 – 96https://pidruchnyk.com.ua/440-storya-ukrayini-pometun-gupan-11-klas.html
4.
Повторити
тему «Україна в перші повоєнні роки 1945-1953 рр.»
5.
Підготуватися
до тематичного тесту.
Тест
буде проводитися ОНЛАЙН. На наступному занятті всім бути ОНЛАЙН.
Комментариев нет:
Отправить комментарий